Συμπληρώματα διατροφής σε αθλητές

xapiaΔεκάδες συμπληρωμάτων διατροφής που κυκλοφορούν στο εμπόριο απευθύνονται και σε αθλητές ή αποκλειστικά σε αθλητές, συνοδευόμενα από ισχυρισμούς ότι αυξάνουν την αθλητική απόδοση (ότι έχουν, όπως λέμε, εργογόνο δράση). Για την πλειονότητα αυτών των ισχυρισμών δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που να τους υποστηρίζουν.  Την άποψη αυτή διατύπωσε ο κος Βασίλης Μούγιος, Αναπληρωτής καθηγητής βιοχημείας της άσκησης ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ στα πλαίσια του 10ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διατροφής- Διαιτολογίας.

Τα συμπληρώματα διατροφής με αποδεδειγμένη εργογόνο δράση ανέρχονται σε μονοψήφιο αριθμό και περιλαμβάνουν (α) τα ισοτονικά διαλύματα υδατανθράκων, που αυξάνουν την αντοχή λαμβανόμενα στη διάρκεια παρατεταμένων προσπαθειών μέτριας έντασης, (β) την κρεατίνη, που αυξάνει τη δύναμη, την ταχύτητα και την άλιπη σωματική μάζα μετά από πρόσληψη τουλάχιστον 60 γραμμαρίων σε διάστημα λίγων ημερών, (γ) τη σόδα (ή διττανθρακικό νάτριο ή όξινο ανθρακικό νάτριο), που αυξάνει την ταχύτητα σε αγωνίσματα που διαρκούν 1-4 λεπτά και (δ) την καφεΐνη, που αυξάνει την αντοχή σε δοκιμασίες αντοχής μέχρι εξάντλησης.

Η επάρκεια βιταμινών και ανόργανων συστατικών εξασφαλίζεται μέσω της τροφής, αρκεί να είναι σε ποσότητα που διατηρεί το σωματικό βάρος και να χαρακτηρίζεται από ποικιλία.

Σχετικά με τα συμπληρώματα πρωτεϊνών και αμινοξέων, η λήψη μέτριων ποσοτήτων (20-40 γραμμάρια) γύρω από την προπόνηση δύναμης (λίγο πριν, στα διαλείμματα ή λίγο μετά) μπορεί να αυξήσει την άλιπη σωματική μάζα και τη δύναμη. Αντίθετα, δεν φαίνεται να περικλείουν εργογόνους ιδιότητες τα συμπληρώματα μεμονωμένων αμινοξέων, όπως εκείνων με διακλαδισμένη πλευρική αλυσίδα, της λυσίνης, της αργινίνης ή της ορνιθίνης, ενώ για τη γλουταμίνη  δεν υπάρχουν επαρκή δεδομένα που να υποστηρίζουν ή να καταρρίπτουν αυτό τον ισχυρισμό. Δεν υπάρχουν επίσης ενδείξεις εργογόνου δράσης για τα διάφορα αντιοξιδωτικά συμπληρώματα, ενώ αυξάνονται οι ανησυχίες ότι η χρήση τους μπορεί να εμποδίζει προσαρμογές στην προπόνηση και να είναι αρνητική για την υγεία. Γι’ αυτό οι διατροφολόγοι και διαιτολόγοι που συμβουλεύουν αθλητές θα πρέπει να παραμένουν ενήμεροι/-ες και, αντιστεκόμενοι/-ες στον πειρασμό του εύκολου κέρδους, να παρέχουν επιστημονικά έγκυρη πληροφόρηση, διακρίνοντας τα αποτελεσματικά από τα αναποτελεσματικά, τα ασφαλή από τα επικίνδυνα και τα νόμιμα από τα παράνομα συμπληρώματα διατροφής.

Πηγή: www.logodiatrofis.gr

Author: Care24.gr

Share This Post On